Programowanie gier w Scratch

Scratch to powstałe z myślą o najmłodszych użytkownikach komputera narzędzie, które ma za zadanie nauczyć ich programowania. W tym celu program umożliwia tworzenie aplikacji i animacji za pomocą czytelnych bloczków, których funkcje opisane są tekstowo w języku polskim. Dzięki temu najmłodsi informatycy szybko postawią pierwsze kroki w dziedzinie programowania, a efekty ich pracy będą wymierne i szybko zauważalne, co zachęci ich do dalszej pracy.

Forma zajęć:

1. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w każdy wtorek 15:00 - 16:30
2. Zajęcia prowadzone są przez jednego instruktora
3. Uczestnicy otrzymują indywidualne stanowiska pracy z laptopem, wyposażonym w potrzebne narzędzia i oprogramowania

Kurs tworzenia własnych gier w Scratch przeznaczony jest dla dzieci w wieku 8 – 10 lat. 

 

 
 Uczestnicy kursu otrzymują:
  • Imienne certyfikaty sygnowane przez Narodowy Instytut Kształcenia w języku polskim 

Istnieje możliwość tłumaczenia wydanych certyfikatów i zaświadczeń na język angielski i niemiecki. Koszt tłumaczenia wynosi 20 zł za komplet w jednym z wybranych języków.

Narodowy Instytut Kształcenia został wpisany do rejestru Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego prowadzonego przez Powiat Sanocki pod numerem 23. Organem prowadzącym NInK jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury. Wszelkie dochody z tytułu prowadzenia szkoleń i kursów trafiają na wydzielone konto PFRK i są przekazywane na rozwój sektora szkoleniowego co jest wpisane w główne cele statutowe PFRK i NInK.

1. Wprowadzenie do języka Scratch – „Skaczące literki”

Lekcja ma na celu przedstawienie uczniom czym jest programowanie oraz zapoznanie ich ze środowiskiem Scratch, jego elementami i sposobem tworzenia programów i gier. Utworzony zostanie pierwszy prosty projekt - animacja „Skaczące literki”.

2. Tworzenie konta Scratch / „Arkanoid” - tworzenie pierwszej gry w języku Scratch

Na lekcji utworzone zostanie konto na portalu scratch.mit.edu w celu umożliwienia prezentacji swoich osiągnięć w Internecie. Rozpoczęta zostanie też praca nad pierwszą grą -“Arkanoid”, polegającą na odbijaniu piłki. Przedstawione zostaną podstawowe funkcje sterowania postacią przy pomocy klawiatury.

3. „Arkanoid” - tworzenie pierwszej gry w języku Scratch (c.d.)

4. Scratch - „Pisak” oraz Quiz

Na lekcji uczeń zapozna się z podstawowymi komendami umożliwiającymi prostą edycję grafiki oraz tworzenie własnych obrazów.

5. Scratch - „Matematyka”

Na lekcji utworzona zostanie edukacyjna animacja pozwalająca na rozwiązywanie prostych zadań matematycznych. Pokazane zostaną działania arytmetyczne – mnożenie i dodawanie.

6. Scratch - „Zatłoczona droga”

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na przejściu postaci przez ruchliwą ulicę, unikając potrącenia przez jeżdżące samochody. Podczas tworzenia gry pokazane zostanie przesyłanie komunikatów oraz odliczanie czasu poprzez użycie stopera.

7. Scratch - „Zatłoczona droga” c.d. oraz praca samodzielna

Lekcja ma na celu dokończenie poprzedniej gry oraz podsumowanie zdobytej wiedzy poprzez samodzielne zrealizowanie zadanego przez nauczyciela projektu.

8. Scratch - „Duchy”

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na łapaniu uciekających na ekranie duchów i zdobywaniu w ten sposób punktów. Zaprogramowane zostanie automatyczne i losowe poruszanie się postaci poprzez wprowadzenie bloku losowania.

9. Scratch - „Labirynt” oraz Quiz

Na lekcji odbędzie się quiz sprawdzający wiedzę uczniów. Po quizie, utworzona zostanie gra polegająca na przejściu na czas przez labirynt i unikaniu występujących na trasie przeszkód. Pokazane zostaną możliwości rysowania własnego świata gry.

10. Scratch - „Mikołajki” oraz projekt samodzielny

Na lekcji utworzona zostanie animacja przedstawiająca zbieranie prezentów przez Mikołaja. Pokazane zostanie działanie pętli. Po zakończeniu tworzenia gry, uczniowie będą realizować własne pomysły na grę.

11. Scratch - „Rakieta kosmiczna"

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na poruszaniu się rakietą kosmiczną i zdobywaniu punktów za zestrzelone asteroidy. Pokazane zostaną możliwości klonowania obiektów.

12. Scratch - „Rakieta kosmiczna" (c.d.)

Dokończenie gry Rakieta Kosmiczna oraz sprawdzenie projektów samodzielnych.

13. Powtórzenie wiadomości.

Na lekcji odbędzie się quiz podsumowujący wiedzę uczniów. Po quizie uczniowie będą samodzielnie realizować zlecone przez nauczyciela zadania podsumowujące.

14. Zapoznanie z Kodu i stworzenie gry „Zjadacz jabłek”

Zaprezentowana zostanie platforma KODU, wykorzystywana na II semestrze oraz napisana zostanie pierwsza gra trójwymiarowa – „zjadacz jabłek”. Uczeń zapozna się z metodami programowania ruchu postaci oraz reagowania na zdarzenia w grze. 

Miejsce
Termin
Sanok

ul. 3 Maja 15/3, 38-500 Sanok

Każdy wtorek 15:00-16:30

Miejsca

Sanok

ul. 3 Maja 15/3, 38-500 Sanok